Arvamusartikkel. Kooli ja muuseumi tihe koostöö mitmekesistab koolilapse haridust
EMÜ juhatuse liige Merily Marienhagen kirjutas 28. jaanuaril Õpetajate Lehes kooli ja muuseumi koostööst.
Haridus ja õppimine on järk-järgult laienenud klassiruumist välja. Märkimisväärseks on kasvanud ka muuseumi roll. Muuseum pole enam ammu pelgalt kultuuripärandi hoidja ja säilitaja. Muuseumi eesmärk on edendada õppimist, kasvatada kultuurilist ja ajaloolist teadlikkust, arendada kriitilist ja loovat mõtlemist ning pakkuda kogemusõpet. Muuseum on mitmekesise ja inspireeriva õpikeskkonna loomisel koolile tõhus partner, kes täiendab formaalharidust ahvatleval moel.
Tänavu kandideerivad muuseumide haridusedendaja tiitlile Iloni Imedemaa regulaarsed haridusprogrammid Haapsalu Neuroloogilise Rehabilitatsioonikeskuse patsientidele, lastemuuseumi Miiamilla tundetarkuse programm ning Eesti Põllumajandusmuuseumi koostöö Ülenurme Gümnaasiumiga 8. ja 9. klassi tehnoloogia-, kodundus-, ja käsitöötundide pakkumiseks.

Obinitsa kogukonnaklass Taarka Tares talsipühi tähistamas. Foto: Maris Andreller
Ülenurme Gümnaasiumi ja põllumajandusmuuseumi koostöö on kestnud juba pea seitse aastat. Alguse sai see siis, kui Ülenurme Gümnaasium seisis 2019. aastal suure probleemi ees: sobivaid aineõpetajaid ja ruume ülalnimetatud ainete õpetamiseks lihtsalt polnud. Õnneks jõudis koolipere oma murega muuseumi, kus leidusid nii ruumid kui ka spetsialistid. Seega algavad või lõpevad laste koolipäevad juba pea seitse aastat muuseumis, kus nad saavad kvaliteetset õpet ja vaheldust kooli argipäevale.
Isegi kui koolide ja muuseumide koostöö on kõikidele asjaosalistele edasiviiv ja kasulik, ei pruugi see olla alati lihtne. Keeruliseks muudab selle õpilaste tihe tunniplaan, piiratud eelarvevõimalused ja inimeste vähesus. Takistuseks võib saada ka teadlikkuse või huvi puudumine.
Selliseid probleeme aitavad ületada pikaajalised partnerlussuhted, mis on eriti viljakad piirkondades, kus kool ja muuseum asuvad lähestikku. Ruumiline lähedus hõlbustab ressursside ühist kasutamist. Sellist koostööd viljelevad näiteks Mõniste kool ja talurahvamuuseum ning Obinitsa muuseum ja kogukonnaklass. Obinitsa kogukonnaklassi lõi kohalik kogukond Setomaa koolide üheks õppekohaks 2024. aastal. Õpitakse seal suures osas väljaspool kooliruume ning õpe lähtub mõtteviisist, et kogukond kasvatab last ja laps kogukonda. Õpipaigaks on kogu küla, sealhulgas olulise paigana Obinitsa muuseum. Järgmise sammuna peaksid Obinitsa kogukonnakool ja muuseum looma regulaarse koostööformaadi, et tagada järjepidev sisuline koostöö. Lisaks muuseumile on Obinitsas Seto Galerii, kohvik Taarka Tare, vastavatud Ilmaveere, Obinitsa raamatukogu ja õmblustöökoda. Kõik need asutused on kogukonnaklassi potentsiaalsed õpikeskkonnad, kus on ruumi katsetamiseks, avastamiseks ja õpilase individuaalseks arenguks.
Muuseumiharidus loob järjepidevalt uusi võimalusi kogemuslikuks ja interaktiivseks õppeks, mis täidab õppekavas ettenähtud eesmärke ja loob uut väärtust eksponaatide ja eriilmeliste näitusekeskkondade näol. Muuseumipedagoogid on asjatundjad, kes oskavad muuseumide ressursse harival eesmärgil sisukalt ja arusaadavalt tõlgendada. Nende ülesanne on luua haaravaid programme, mis sobivad eri vanusegruppide ja õppeainetega ning ärgitavad õppijaid nähtu üle arutlema ja seda kriitiliselt analüüsima. Samal ajal tunnevad koolipedagoogid õpilaste vajadusi ja õppekava nõudeid. Obinitsa kogukonnakooli näitel saab just koostöös välja töötada õppijakesksed, harivad ja inspireerivad õppetegevused, mis pakuvad loovaid lahendusi, avarat maailmavaadet ja uusi perspektiive.
Koostöised õpikeskkonnad muudavad õppimise õpilase jaoks tähendusrikkaks ja elamuslikuks. Muuseumihariduse sidumine formaalharidusega arendab lisaks akadeemilistele teadmistele ka seoseid valdkondade vahel, oskust loovalt arutleda, kriitiliselt maailma mõtestada ja vabalt suhelda. Interdistsiplinaarne ja terviklik lähenemine inspireerib noort avastama ja mõtestama oma rolli maailmas.
Muuseumid on koolide suurepärased koostööpartnerid, kes pakuvad õppijale mitmekülgseid lahendusi ning muudavad ühiskondlikud probleemid arusaadavamaks. Seepärast loodan, et koolide ja muuseumide tihedaid koostöösidemeid tekib motiveeriva ja tähendusrikka õpikeskkonna loomiseks aina juurde. See aitab optimeerida haridus- ja kultuurivaldkonna nappe ressursse ja muudab õppimise lastele inspireerivaks ja tähendusrikkaks.